Zacznijmy od bloga pani Jean Hulu, którym się inspirowałem do napisania własnego:
Sztuka zawsze odgrywała w Jej życiu ważną rolę. Od dzieciństwa, po lata w college'u gdzie studiawała historię sztuki i sztukę studyjną. Przez dorosłe lata pracy w organizacjach artystycznych. Naturalnie pociągały Ją i zachwycały sztuki wizualne. Kiedy została rodzicem, chciała podzielić się swoją miłością do sztuki ze swoimi dziećmi i postawiła sobie za cel skoncentrowanie się na posiadaniu domu pełnego sztuki, kreatywności, radości i piękna. Ale nigdy nie podchodziła do sztuki z perspektywy rodzica lub nauczyciela. to było dla Niej „nowym terytorium”. Aby pomóc sobie na starcie, szukała porad w książkach i wsparcia u innych rodziców, którzy również byli zainteresowani wprowadzeniem sztuki dla swoich milusińskich.
Kiedy Jej córka Maia skończyła rok, założyła grupę artystyczną dla małych dzieci, która była w zasadzie grupą przedszkolną ze stałym elementem artystycznym. Raz na tydzień spotykali się z innymi rodzinami, których dzieci były mniej więcej w tym samym wieku – żeby bawić się i spędzać czas –zawsze włączając zajęcia artystyczne. Kontynuowali grupę artystyczną, z przerwami, przez lata przedszkolne Mai. Kiedy Jej druga córka, Daphne, skończyła rok, założyła kolejną grupę artystyczną dla małych dzieci. Te grupy były dla dzieci radosnym, bałaganiarskim czasem stanowiącym pomost i łącznik z rodzicami. Stworzyła społeczność i miejsce, do którego ludzie przychodzą, aby zarówno zbierać inspiracje, jak i dzielić się nimi z innymi. Tak jak my, pomysłowi rodzice, wszyscy jesteśmy różni i nasze rodziny są różne, tak każde dziecko podejdzie do sztuki na swój własny sposób. Jej córki, Maia i Daphne, nie mogły być bardziej od siebie oddalone pod względem temperamentu i etapów rozwoju. Jednak obie epatowały radością, otrzymawszy tylko materiały artystyczne i projekty, nad którymi można pracować samodzielnie i razem. Odbierając sztukę na różne sposoby, jak wszystkie dzieci, wnosząc na stół własną osobowość i doświadczenie, gdy mają do czynienia z pustą kartką i garnkiem farby. Maia była bardziej „uduchowionym” dzieckiem od urodzenia poruszała się bez przerwy. Dla niej tworzenie sztuki to oaza spokoju i skupienia. Daphne podchodziła do całości sztuki w odmienny sposób.
My, ludzie, rodzimy się z ogromnym potencjałem twórczym. W procesie dorastania ten twórczy potencjał może być pielęgnowany przez krąg rodziny, nauczycieli i rówieśników dziecka, a także jego otoczenie. Jednak ten potencjał można również zniwelować. Lata nauki w instytucjach promujących rolę uczenia się lub „uczenie na próbę” w połączeniu z nadmiernym czasem spędzonym przed ekranem mogą być szczególnie podstępne, ponieważ obie często mówią dzieciom, jak i co mają myśleć, zamiast zachęcać dzieci do samodzielnego zadawania pytań i eksperymentowania z artykułami malarskimi. Ponadto sama liczba godzin spędzonych na zaplanowanych zajęciach i na ekranach może uniemożliwić inne działania twórcze lub realizację indywidualnych zainteresowań.
Więc co możemy zrobić?
Jako rodzice musimy starać się pielęgnować kreatywność naszych dzieci najlepiej, jak potrafimy. T tak, możemy starannie wybierać szkoły oraz kierować czasem spędzonym przed ekranem, ale ostatecznie to my mamy największy wpływ na kreatywność naszych dzieci we własnym domu. Mamy moc budowania silnych podstaw twórczych, zanim nasze dzieci osiągną wiek szkolny. Oferując środowisko, w którym można bezpiecznie eksperymentować i tworzyć, w którym zachęca się do zadawania pytań i gdzie dzieci mają swobodny dostęp do materiałów, których potrzebują i lubią, możemy wykorzystać kreatywne zajęcia, aby połączyć się z naszymi dziećmi, jednocześnie zachęcając ich do wyjątkowych zainteresowań i uzdolnień. Robimy to nie po to, by tworzyć kariery artystów, ale po to, by wychowywać dzieci, które są pewne siebie i czują się swobodnie ze swoją kreatywnością w jakiejkolwiek formie. I na szczęście niesamowita ilość wiedzy, nawyków, osobowości,
Działalność artystyczną definiuje jako taką, która jest pełna sztuki, piękna i twórczej eksploracji. Jako rodzice możemy uczynić życie rodzinne bardziej pomysłowym i kreatywnym na wiele sposobów. Chociaż malowanie, rysowanie i inne tradycyjne metody tworzenia sztuki są oczywistymi wyborami, istnieje również wiele innych czynności do rozważenia:
Wypróbowanie nowych eksperymentów naukowych. Do kreatywnego myślenia zachęca np eksperymentowanie.
Bez względu na to, jak wprowadzisz sztukę w życie swojej rodziny, korzyści są ogromne!!!
SZTUKA PROMUJE KREATYWNOŚĆ
Kreatywność to umiejętność myślenia poza przysłowiowymi ramkami i łączenia niepowiązanych ze sobą pomysłów w nowy sposób. Rozwiązania głównych problemów i wszelkiego rodzaju przełomy są dowodem kreatywności. Umiejętność kreatywności ma kluczowe znaczenie dla sukcesu naszych dzieci i dobrobytu planety, teraz bardziej niż kiedykolwiek, gdy stajemy w obliczu niesamowitych wyzwań w naszym świecie
SZTUKA ROZWIJA ZAUFANIE
Otwarta sztuka, kreatywność i zabawa dają dzieciom szansę na bycie ekspertami, wspierając innowacyjność rozwiązań. Według Międzynarodowej Fundacji Sztuki Dziecka: „Badania wskazują, że dziecko, które ma kontakt ze sztuką, ma szczególną umiejętność kreatywnego myślenia, bycia oryginalnym!
SZTUKA BUDUJE UMIEJĘTNOŚCI RUCHÓW PRECYZYJNYCH
Chwytanie pędzla, rysowanie kropek i linii, mieszanie kolorów, cięcie nożyczkami, kontrolowanie kleju w sztyfcie lub wyciskanie butelki kleju, ugniatanie i rolowanie ciasta, rozdzieranie papieru – wszystkie te czynności wymagają coraz większej zręczności i koordynacji, ale są tak zabawne i satysfakcjonujące, że dzieci chcą je robić w kółko. Gdy dzieci z czasem angażują się w zajęcia artystyczne, poprawiają się ich umiejętności motoryczne.
Bazgroły są prekursorem pisania
Niemowlęta i małe dzieci zaczynają od losowego grzebania w przód i w tył. Im więcej gryzmoli, tym lepiej jest w stanie kontrolować kredkę i jej ruchy po papierze. Gdy dzieci uczą się kontrolować swoje bazgroły, tworzą większą różnorodność kształtów, ostatecznie tworząc wszystkie kształty niezbędne do pisania liter alfabetu — dowolnego alfabetu.
SZTUKA ROZWIJA UMIEJĘTNOŚCI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
Nieograniczona, zorientowana na proces sztuka to nic innego jak nieskończona możliwość dokonywania wyborów, wyciągania wniosków, odgadywania decyzji i oceny wyników. Dzieci czują się bardziej komfortowo z niepewnością i pozostają elastycznymi myślicielami, co jest kluczowe dla kreatywności i pewności siebie. A im więcej mają doświadczenia z różnorodnymi materiałami i technikami, tym chętniej próbują nowych kombinacji i pomysłów.
SZTUKA POMAGA DZIECIOM ZROZUMIEĆ SIEBIE I SWÓJ ŚWIAT
Dzieci codziennie wchłaniają niewiarygodne ilości nowych informacji i muszą przetwarzać to, czego się nauczyły w bezpieczny, refleksyjny sposób. Sztuka pozwala im odkrywać uczucia i radzić sobie zarówno z codziennymi, jak i ważnymi wydarzeniami. Materiały artystyczne mogą zapewnić bezpieczne ujście emocji. Uczucia i idee można zredukować do rozsądnych rozmiarów i dowolnie nimi manipulować.
Ruch, obraz, kolor, linia i wyobraźnia pomagają dzieciom wyrażać się w sposób wielowymiarowy, który może wykraczać poza język lub może być dla nich wygodniejszy niż słowa.
Kiedy zachęcamy nasze dzieci do odkrywania sztuki, zachęcamy je do opanowania siebie, własnego ciała oraz różnorodnych narzędzi i technik. Dajemy im wiele sposobów na wyrażenie siebie.
SZTUKA POMAGA DZIECIOM WEJŚĆ PŁYNNIE W ŚWIAT DOROSŁYCH
Sztuka pomaga tworzyć wspólną płaszczyznę dla dzieci, które się nie znają i które mogą lub nie być zainteresowane tymi samymi rzeczami. Może pomóc ludziom w każdym wieku, w każdym kulturze, o różnych umiejętnościach, a nawet we wspólnej, przyjemnej aktywności.
W dalszej części bloga przejdziemy do szczegółów tj omówimy tematy takie jak:© ArtEquipment - Internetowy sklep dla plastyków. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.